Костенурката попада право в целта

Размер на ъгъл. Изграждане на интуитивна представа чрез игра.

Цел, цел, цел.
Имаш ли си цел.
Вървиш по пътя си.
Не си изгубен ти.
Из песен, сътворена крачейки по
горските пътеки към плажовете на Иракли

В този урок ще тренирате да преценявате ‘на око’ размер на произволен ъгъл в градуси и разстояние в костенуркови стъпки. За да играете на играта не са ви нужни предварителни познания по програмиране. Но такива са ви нужни за да решите задачите след това. Такива знания можете да придобиете с темите от секцията ВЪВЕДЕНИЕ В ПРОГРАМИРАНЕТО.

Костенурката се появява на произволна позиция на екрана. С правилно насочване можете да изстреляте костенурката и да улучите целта. Проверете колко е верен мерника ви като зададете с колко градуса костенурката да се завърти надясно и после с колко стъпки да се придвижи напред.

  1. Натиснете зеления флаг за да започнете играта отначало.
  2. Изберете колко да завъртите костенурката надясно (в градуси) и колко стъпки след това тя да се придвижи напред така, че да попадне в средата на мишената. Под мишената има мярка за 30 костенурски стъпки
  3. Натиснете GO за да изстреляте костенурката.

Играйте и експериментирайте

За устройства с малки екрани отворете този линк и влезте в режим на пълен екран: https://scratch.mit.edu/projects/187111058

Задача 1

Изстреляйте костенурката 10 пъти и запишете колко точки сте събрали. Пробвайте още 10 пъти и проверете дали сте станали по-добри. Можете да изпратите своя резултат и да участвате в класацията.

Захванете се за работа

Задача 2

Направете играта по-трудна. Например:

  1. скъсете подсказващите линии
  2. скрийте костенурката и подсказващите линии 5 секунди след началото на играта
  3. или каквото друго ви хрумне за да направите играта по-интересна.

Упътване

  1. Идете на адрес https://scratch.mit.edu/projects/187111058/
  2. Натиснете бутона See Inside.
  3. Модифицирайте програмата.
  4. Запазете променената игра като натиснеш Remix. 

Може да е нужна регистрация в Scratch 

Развихрете се

Задача 3

Направете така, че играта да помни най-доброто ви постижение от 10 опита и да го показва винаги когато играете.

Упътване: използвайте cloud variable

Бъдете любознателени

Задача 4

Защо точно 360 градуса описват пълен кръг? Защо не например 100, както е при сантиметрите, стотинките и т.н?

Задача 5

Ресурси свързани с мярка за ъгли има много. Подходящи допълнителни дейности има и във Виртуалния кабинет по математика:

Каква допълнителна задача бихте предложил за да допълните темата?

Бележки

Задачата е взета от учебника ‘Информатика за начинаещи – част 1 – или с костенурката напред’, Евгения Сендова, Румен Николов, Издателство “Народна просвета”, 1989 г.